امام جواد {علیه السلام} :
مَن لَم يعرف المَواردَ اَعيتُهُ المَصادِرُ)بحارالانوار،ج??ص???(
کسى که راه ورود به کارى را نشناسد راه برون شدن از آن درمانده اش مى کند.
نشانه های خرد در احادیث
دانش و حکمت
شناخت خدا
دین
کمال دین
مکارم اخلاق
کارهای نیک
گذاشتن هر چیزی بر جای خود
( عاقل=عادل)
گزینش بهتر
بهره وری از عمر
گفتار درست و زیبا
تجربه اندوزی
تدبیر نیکو و دور اندیشی
گمانه زنی درست
بی رغبتی به دنیا
ترک بیهودگی
توشه گیری برای آخرت
رستگاری/نجات بخشی
ختم به بهشت شدن کار
اصلاح کننده کار
سرچشمه خوبی ها( دنیایی و آخرتی)
امام رضا(علیه السلام):
هرگاه از چیزی هراسناک و بیمناک شدی،
100 آیه از هرکجای قرآن خواستی، بخوان و سه بار بگو:
اللهمّ إِدفَع البلاءَ؛ خدایا این بلا را از من دور کن.
امام علي {ع} :
لا تُسرِعَنَّ إلى أرْفَعِ مَوضِعٍ في المَجلسِ ، فإنَّ المَوضِعَ الّذي تُرفَعُ إلَيهِ خَيرٌ مِن الموضعِ الّذي تُحَطُّ عنهُ ( غررالحكم، 10283)
بـه سوى بالاترين جاى مجلس مشتاب ، زيرا جايى كه بالا برده شوى بهتر است از جايى كه پايين آورده شوي.
امام الكاظم {ع} :
لَيْسَ مِنّا مَنْ لَمْ يُحاسِبْ نَفْسَهُ فى كُلِّ يَوْمٍ، فَإِنْ عَمِلَ حَسَنا إسْتَزادَ اللّهَ، وَ إ نْ عَمِلَ سَيِّئا إسْتَغْفَرَاللّهَ وَ تابَ اِلَيْه.
(وسائل الشّيعة، ج 16، ص 95، ح 21074.)
از شيعيان و دوستان ما نيست ، كسى كه هر روز محاسبه نَفْس و بررسى اعمال خود را نداشته باشد،
تا اگر اعمال و نيّاتش خوب بوده سعى كند بر آن ها بيفزايد ؛ و اگر زشت و ناپسند بوده است از خداوند طلب مغفرت و آمرزش كند و جبران نمايد.
امام علي {ع} :
مَنْ أَطَالَ الْأَمَلَ أَسَاءَ الْعَمَلَ .( نهج البلاغه ، حكمت 36)
كسى كه آرزوهايش طولانى است كردارش نيز ناپسند است .
امام الكاظم {ع} :
فَقَّهُوا فى دينَ اللّهِ، فَاِنَّ الْفِقْهَ مِفْتاحُ الْبَصيرَةِ، وَ تَمامُ الْعِبادَةِ، وَ السَّبَبُ اِلَى الْمَنازِلِ الرَفيعَةِ وَالرُّتَبِ الْجَليلَةِ فِى الدّينِ وَالدّنيا.
( تحف العقول ، ص 302؛ بحارالا نوار، ج 10، ص 247، ح 13.)
مسائل و احكام اعتقادى و عملى دين را فرا گيريد، چون كه شناخت احكام و معرفت نسبت به دستورات خداوند،
كليد بينائى و بينش و انديشه مى باشد و موجب كمال عبادات و اعمال مى گردد؛
و راهي به سوى مقامات و منازل بلندمرتبه دنيا و آخرت است .
طوفان زندگی
در طوفان زندگی هم باید با خدا( دعا و توکل) بود و هم ناخدا(تلاش).
امام علي {ع} :
مَا كُلُّ مَفْتُونٍ يُعَاتَبُ .(نهج البلاغه،حكمت 15)
هر فريب خورده اى را نمى شود سرزنش كرد.
امام سجاد {ع}:
إ نْ شَتَمَكَ رَجُلٌ عَنْ يَمينِكَ، ثُمَّ تَحَوَّلَ إلي يَسارِكَ فَاعْتَذَرَ إلَيْكَ فَاقْبَلْ مِنْهُ.( مشكاة الا نوار، ص 229، س 10؛بحارالا نوار، ج 78، ص 141، ح 3.)
چنانچه شخصي از سويي تو را بدگويي كند، و سپس برگردد و از سوي ديگر پوزش طلبد، عذرخواهي و پوزش او را پذيرا باش.
امام حسن مجتبي {ع} :
تَعَلَّمُوا الْعِلْمَ، فَإنْ لَمْ تَسْتَطيعُوا حِفْظَهُ فَاكْتُبُوهُ وَ ضَعُوهُ فى بُيُوتِكُمْ. (إحقاق الحقّ،ج 11،ص 235)
علم و دانش را ـ از هر طريقى ـ فرا گيريد، و چنانچه نتوانستيد آن را در حافظه خود نگه داريد، ثبت كنيد و بنويسيد و در منازل خود در جاى مطمئن قرار دهيد.
إمام الباقر {ع} :
يَنبَغي للمُؤمِنِ أن يَكونَ دُعاؤهُ فِي الرَّخاءِ نَحْوا مِن دُعائهِ فِي الشِّدَّةِ .( ميزان الحكمة ، ج 4، ص23)
سزاوار است كه مؤمن هنگام آسايش همان گونه دعا كند كه هنگام گرفتارى دعا ميکند.
امام مهدي {عج}:
إنَّ لِي في إبنَةِ رَسولِاللّهِ اُسوَةٌ حَسَنةٌ ؛ (الغيبه ، طوسى ، ص 286)
دختر رسول خدا براى من سرمشقى نيكو است .
واكنش مثبت در برابر كنش منفي
مردي از اهالي شام ميگويد: روزي در مدينه شخصي را ديدم با چهرهاي آرام و بسيار نيكو و داراي حسن جمال كه تا به حال چنين مردي نديده بودم و به طرز زيبايي هم لباس پوشيده و سوار بر مركبي بود دل من به طرف او مايل شد و دربارة او پرسيدم، گفتند: او حسن بن علي بن ابي طالب ـ عليه السّلام ـ است. با شنيدن نام او خشمي سوزان سرتا پاي وجودم را فرا گرفت و بر علي بن ابي طالب حسد بردم كه چگونه او چنين پسري دارد.
پيش او رفته و پرسيدم آيا واقعاً تو فرزند علي ـ عليه السّلام ـ هستي؟...
الباقی در ادامه مطالب...
ادامه مطلب...
نه خجالت بکشیم نه خجالت بدهیم
يك وقت داشتم «اعوذ» ها را بررسى مى كردم، يكى از «اعوذ» ها اين است كه، «اعوذ» يعنى پناه مى برم.
امام مى گويد: خدايا پناه مى برم كه پير شوم، بىپول شوم. اولادم پولدار باشد. آن وقت من به اولادم بگويم: پول بده.
چون...
باقی در ادامه مطالب...
ادامه مطلب...
الإمام زين العابدين {ع} ـ و قد ضَمَّ ابنَهُ الباقِرَ {ع} إلى صَدرِهِ لَمّا حَضرَهُ المَوتُ ـ :
يا بُنَيَّ اُوصِيكَ بما أوصاني بهِ أبي {ع} حِينَ حَضَرَتهُ الوَفاةُ ، و بِما ذَكرَ أنّ أباهُ أوصاهُ بهِ ، قالَ : يا بُنَيَّ ، إيّاكَ و ظُلمَ مَن لا يَجِدُ علَيكَ ناصِرا إلاّ اللّه َ .( ميزان الحكمة، ج 13، اندرزهاي امام سجاد(ع))
امام زين العابدين (ع) در هنگام رحلتش و آن گاه كه فرزندش باقر (ع) را در آغوش كشيد
فرمود: فرزندم! تو را به همان چيزى سفارش مى كنم كه پدرم هنگام وفاتش به من سفارش كرد و فرمود كه پدرش نيز او را به آن سفارش كرده است؛
فرمود : اى فرزندم! بپرهيز از ستم كردن بر كسى كه در برابر تو ياورى جز خداوند نمى يابد.
رسول خدا (ص) :
ثلاثةٌ يُحِبُّها اللّه ُ سبحانَهُ : القِيامُ بحقِّهِ ، و التَّواضُعُ لخَلقِهِ ، و الإحْسانُ إلى عِبادِهِ ( ميزان الحكمة،ج2،ص434)
خـداى سـبحان سه كار را دوست دارد: گزاردن حق او ، فروتن بودن با خلقش و نيكى كردن به بندگانش.
مجمع البيان : وَردَتِ الرّوايةُ الصَّحيحة أنّه لمّا نَزَلَت هذهِ الآيَةُ :
ـ «فَمَنْ يُرِدِ اللّه ُ أن يَهدِيَهُ» ـ سُئلَ رسولُ اللّه ِ (ص) عن شَرحِ الصَّدرِ ما هُو ؟ فقالَ:
نورٌ يَقذِفُهُ اللّه ُ في قَلبِ المؤمنِ فَيَنشَرِحُ لَهُ صَدرُهُ و يَنفَسِحُ . قالوا: فهَل لذلكَ مِن أمارَةٍ يُعرَفُ بها ؟
قالَ (ص) : نَعَم ، الإنابَةُ إلى دارِ الخُلودِ ، و التَّجافي عن دارِ الغُرورِ ، و الاستِعدادُ لِلمَوتِ قَبلَ نُزولِ المَوتِ .( مجمع البيان ، ج 4، ص 561)
روايت شده است هنگامى كه آيه «پس كسى را كه خدا بخواهد هدايتش كند ...» نازل شد، از پيامبر خدا (ص) سؤال شد: شرح صدر چيست؟
حضرت فرمود : نورى است، كه خدا در دل مؤمن مى افكند و بدان سبب سينه اش فراخ مى گردد و گشاده مى شود . عرض كردند:
آيا براى شناخت آن نشانه اى وجود دارد؟ فرمود، آرى، روى آوردن به سراى جاودانى و دورى گزيدن از سراى پوچى و فريب و آماده شدن براى مرگ، پيش از فرا رسيدن آن.
پاداش خودداری از نگاه نامشروع
شیخ رجبعلی خیاط به لطف خدا دارای چشم برزخی شد و با عالم معنا در ارتباط بود.
او این موهبت را به خاطر چشم پوشی از ارتباط با یک دختر جوان و زیبا در ایام جوانی می داند که با وجود زمینه مناسب برای گناه به خاطر خدا از آن لذت به ظاهر شیرین می گذرد.
یکی از همراهان شیخ رجبعلی خیاط گفت: روزی با تاکسی از میدان سپاه پائین میآمدم، دیدم خانمی بلند بالا با چادر و خیلی خوش تیپ ایستاده،
صورتم را برگرداندم و پس از استغفار، او را سوار کردم و به مقصد رساندم. روز بعد خدمت شیخ رسیدم-گویا داستان را از نزدیک مشاهده کرده باشد-
گفت: آن خانم بلند بالا که بود که نگاه کردی و صورتت را برگرداندی و استغفار کردی؟
خداوند تبارک و تعالی یک قصر برایت در بهشت ذخیره کرده و یک حوری شبیه همان. حالات این عارف را در کتاب کیمیای محبت بخوانید.
امام هادي {ع} :
اَلنّاسُ فِى الدُّنيا بِالاَموالِ وَ فِى الآخِرَةِ بِالاَعمالِ(بحارالأنوار، ج 78، ص 368، ح3)
اعتبار مردم در دنيا به مال است و در آخرت به عمل